23 Ekim 2009 Cuma

Pardus ile CD yakma macerasından çıkan ders

Dün, arkadaşım için hazırladığım bir grafiği işyerinde CD'ye yakmayı unutunca evde halletmeye çalıştım, çalıştım diyorum çünkü hepsini toplasanız 5MB tutan birkaç küçük dosyayı CD'ye yakmak hiç bu kadar zor olmamıştı.

Önce xfburn ile paketinden yeni açtığım 2 CD yaktım ama hatalı yazıldığını görünce hemen suçu xfburn'a attım ve K3b'yi açtım, bunda da 2 tane yakıp hata görünce sinirler biraz gerildi tabi, suçlu belliydi, yeni alınan CD'ler.

Başka marka boş CD arayışından 2'si farklı marka 3 tane CD buldum ve K3b ile 1 tanesini yazdım ve yine hata! Bir an uzay kasada çalışan sisteme şöyle bir baktım ve "neler oluyor?" diye düşündüm, yoksa suçlu son Pardus güncellemeleri mi? Yok canım tek CD yakan ben değilim ki listelerde hiç böyle bir sorun belirten görmedim vs. derken Xfburn ile bir tane daha CD çöpe gidince anormal bir durumla karşı karşıya olduğum gerçeğini kabullendim.

İlk düşündüğüm en son ne zaman CD yaktığımdı, belki 15 gün önce birkaç DVD yakmıştım, evet belki DVD kullanırsam en azından şu işi halletmiş olurum, veya güncellemeleri geri alıp öyle bir deneyeyim, belki bir hata yakalamış olurum diye düşünürken, dur şu sistemi yeniden başlatayım dedim, olmaz ya belki düzelir, çaresizlik işte.

Sistem açılırken 1sn. görünüp kaybolan sürücüye ait BIOS mesajlarına dikkat etmek için ekrana pür dikkat kesildim, bu sırada işlemci bilgisini gösteren yazıyı görünce çok sevindim, çünkü 1.6Ghz işlemcinin 2.6Ghz hızında çalıştığı yazıyordu, evet birkaç gün önce bir şey denemek için biraz aşırı hızaşırtma yapmıştım ve öylece unutmuşum.

Hemen DEL tuşuna basıp işlemciyi normal hızına aldım ve sistemi yeniden açıp Xfburn ile CD'mi sorunsuzca yaktım. Çöpe gittiğini sandığım diğer CD'leri de kontrol edince hatasız yazılmış olduklarını gördüm. Demek ki aşırı hızaşırtma DMA kanallarında tutarsızlıklara neden oluyor, bu da en çok optik sürücüleri etkiliyor, belki aşırı hızaşırtma oluşturduğu CRC hataları nedeniyle sistem performansını da düşürüyor olabilir.

Buradan çıkarılacak ders şu; Pardus kurulumu yaparken veya CD yakarken hızaşırtmayı ya kapatın ya da fazla abartmayın.

1 yorum:

  1. Benzer bir durumu Ubuntu'da Pardus CD'si yazarken yaşamıştım. 4-5 tane CD'nin yanlış yazıldığından şüphelenmiş ve CD'nin md5sum değerini,

    md5sum /dev/cdrom0 gibi bir komutla hesaplamıştım ve bu doğruydu!

    Olan sinirden parçaladığım CD'lere olmuştu.

    YanıtlaSil